Ako na stres: Starajte sa o telo a milujte sa | AKO NA RAKOVINU
03. február 2020

Ako na stres: Starajte sa o telo

Stres je jedným z významných faktorov, ktoré zvyšujú riziko vzniku mnohých chorôb, a to vrátane rakoviny. Jedným z dôvodov je, že pokiaľ nie sú stresové hormóny z tela vyplavené, zostávajú tu a negatívne ovplyvňujú činnosť orgánov či procesov v tele. Situáciu navyše komplikuje fakt, že spravidla nečelíme len jednému stresujúcemu tlaku, ale rovno niekoľkým naraz. Jednou z ciest, ako z toho von, je začať sa starať o svoje telo. Ako na to?

Stres ovplyvňuje náš postoj

Popri mnohých zdravotných ťažkostiach sa stres prejavuje tiež výraznou stuhnutosťou tela (hlavne v tvári, za krkom a v oblasti ramien). Spolu so zmeneným svalovým napätím však dochádza aj k zmene postoja. Pohyb často prispôsobíme stuhnutosti, čím pokrivíme aj svoje pohybové návyky a môžu nasledovať ďalšie fyzické komplikácie (bolesti hlavy, problémy so spánkom, sexuálne problémy). Cestou teda nie je uhnúť, ale uvoľniť. Práve uvoľnenie je jednou z ciest, ako zmierniť či eliminovať aj dopady stresu. Hneď ako sa nám podarí uvoľniť telo, pocítime tiež úľavu na psychickej rovine..

Objavujte svoje telo

Kedy ste sa naposledy pohladili po ruke, namasírovali si prsty na nohách alebo objavovali intímnejšie partie? Sme zvyknutí brať telo ako samozrejmosť, ale aj ono potrebuje našu pozornosť a starostlivosť. Jedným z príznakov stresu je aj stuhnutosť tela, zaraďte teda do svojho denného režimu pár uvoľňujúcich techník:

  1. Zaobstarajte si masážne loptičky (či jemné ježky, alebo valce), ktoré stimulujú prekrvenie pokožky aj našu citlivosť. Navyše uvoľňujú stuhnuté fascie (akýsi obal našich svalov, ktorý dáva impulz k samotnému pohybu). Fyzické uvoľnenie skvele pomáha v boji so stresom.
  2. Pravidelne si masírujte tvár. Skúste aj tvárovú jogu.
  3. Hýbte očami. Pohybom očí sa stimulujú aj rôzne centrá nášho mozgu a prekvapivo aj rôzne svalové skupiny v tele, napríklad svaly za krkom.
  4. Dotýkajte sa tela – jemnými krúživými pohybmi premasírujte ruky, nohy, hlavu (vrátane vlasovej časti) alebo aj podbruško, hrudník, oblasť bedier, ušné lalôčiky či končeky prstov.
  5. Zaraďte preťahovacie cviky kedykoľvek si spomeniete.

Začnite cvičiť jogu

Východné kultúry využívajú na uvoľnenie tela a mysle rôzne techniky. Ide spravidla o zostavy cvikov a polôh, ktoré sú robené v určitom poradí a vedome pracujú s dychom. Majú za cieľ jediné: prostredníctvom tela posilniť aj psychickú stránku. Jednou z metód, ktorá je vhodná aj pre onkologicky chorých, je joga. Jej výhoda tkvie v tom, že je možné využiť rôzne pomôcky (podložky, gumičky, šatky) a pozície upraviť podľa momentálnej fyzickej kondície. O tom, že joga má výrazný vplyv na zmiernenie dopadov stresu, hovorí aj celý rad vedeckých štúdií.

Milujte sa

Skvelou metódou, ako dopady stresu zmierniť, je milovanie či maznanie sa s partnerom. Počas sexu sa totiž vyplavuje celý rad hormónov (napr. endorfíny), ktoré tie stresové (najmä kortizol) dokážu eliminovať. Intímne zblíženie navyše podporuje aj psychickú stránku (podporuje sebavedomie a navodzuje pocit blaženosti).

Vyrazte do prírody

Jedným z variantov, ako sa zbaviť stresu, je turistika. Pretože však človek s rakovinou neoplýva prebytkom síl, je takáto akcia skôr ďalším stresorom, než pomocou. Lenže príroda má čo ponúknuť, aj keď v nohách neucítite dve desiatky kilometrov. Dovoľte si raz nerobiť v prírode nič konkrétne. Vyrazte len tak do lesa, bez cieľa. Vezmite si napríklad aj karimatku, nájdite si svoje miesto a tu seďte a pozorujte okolie. Podľa niektorých štúdií už 20-minútový pobyt vonku zlepší náladu, zmierni úzkosti aj dopady stresu a navyše posilní pocity šťastia.

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať, chrániť a zlepšovať naše služby. Prezeraním tohto webu s ich používaním súhlasíte. Ďalšie informácie