24. marec 2020

Imunitný systém v čase koronavírusu

Súčasná pandémia COVID-19 spôsobená koronavírusom SARS-CoV-2 otočila život celého sveta hore nohami. Jednotlivé štáty pristupujú k bezpečnostným opatreniam, ktoré majú zamedziť, resp. spomaliť šírenie tohto nebezpečného vírusu. Medzi najohrozenejšie patria osoby staršie ako 80 rokov, diabetici, pacienti so srdcovými chorobami a vysokým tlakom, osoby s chronickým respiračným ochorením a ľudia s rakovinou. Je možné sa ochrániť? Áno, chce to však dodržiavať určité pravidlá.

Vírus nie je baktéria

Zatiaľ čo na mnohé baktérie má medicína antibiotiká, v prípade vírusov je liečba podstatne zložitejšia. Štandardná liečba sa spravidla snaží iba zmierniť príznaky ochorenia, lebo na vírus samotný účinný efekt nemáva. S tým sa musí vyrovnať organizmus sám, a to prostredníctvom imunitného systému. I z tohto dôvodu treba svoj imunitný systém pravidelne posilňovať. Ľudia s oslabenou imunitou, ktorými sú aj ľudia s rakovinou alebo v štandardnej onkologickej liečbe, patria medzi najviac rizikové skupiny. Na čo by nielen onkologickí pacienti mali dbať?

Aké sú základné preventívne opatrenia proti koronavírusu

  1. Dôsledná hygiena. Umývanie rúk by malo byť úplne automatické, rovnako ako prikrytie úst v prípade kýchnutia či kašľa. Ak si neprikryjete ruku rukávom, ale dlaňou, treba si ruky umyť. U onkologických pacientov je tiež nevyhnutné používanie rukavíc, najlepšie jednorazových rukavíc s odolnosťou proti prieniku vírusov.
  2. Upratovanie. Udržujte doma vyšší stupeň čistoty. Sterilné prostredie nevytvoríte, avšak každá snaha sťažiť patogénom usadiť sa, sa počíta. Prečo je upratovanie a dezinfekcia povrchov v čase vírusu tak dôležitá? Pretože zásadný rozdiel medzi koronavírusom a chrípkovým vírusom je ten, že koronavírus prežíva mimo telo až 72 hodín, kdežto chrípkový vírus iba cca 30 minút.
  3. Nosenie rúška či respirátora triedy 3. Koronavírus SARS-CoV je veľmi infekčné ochorenie. Chráňte teda svoje ústa a nos, ktoré sú najčastejším miestom, kade vírus do organizmu prenikne. Najmä onkologickí pacienti by túto prevenciu nemali podceniť a mali by nosiť respirátor triedy 3.
  4. Vyhnite sa davom. Najmä onkologickí pacienti a ľudia v rizikovej skupine by mali zvážiť, či vôbec vyraziť do obchodu či na poštu. Odporúčaným spôsobom je zásielková služba, prípadne špeciálna starostlivosť pre chorých.
  5. Vyvážená strava. Základom zdravého jedálneho lístka je správny pomer bielkovín, sacharidov, tukov a dostatok vlákniny. Onkologický pacient máva špeciálnu stravu, lebo dopady chemoterapie či inej štandardnej liečby majú rad vedľajších účinkov. Dostatok vyživujúcich látok je však zásadný. Správny jedálny lístok taktiež prispieva k zníženiu dopadov stresu.
  6. Pite teplé nápoje a hlavne často! V tejto chvíli už nie je čas na „výhovorky“. Pohyb je jedným z podstatných krokov k zdraviu. Treba ho, samozrejme, prispôsobiť fyzickej kondícii, nie však lenivosti. Počíta sa aj malá prechádzka, pár naťahovacích či posilňovacích cvikov alebo napríklad jemné pilates, ktoré pracuje s telesnými energiami.
  7. Pohyb. V současné chvíli již není čas na „výmluvy“. Pohyb je jedním z podstatných kroků ke zdraví. Je třeba jej samozřejmě přizpůsobit fyzické kondici, ale nikoli lenosti. Počítá se i malá procházka, pár protahovacích či posilovacích cviků nebo například jemné pilates, které pracuje s tělesnými energiemi.
  8. Choďte von. Hoci je v súčasnosti obmedzený pohyb vonku, skúste na chvíľku vyraziť do miestneho parku alebo lesa. Na čerstvom vzduchu sa mnohé problémy rozplynú a vy máte šancu sa zase nadýchnuť. Vďaka slnku môžete načerpať trošku pozitívnych myšlienok, ale taktiež vitamín D, ktorého dostatok sa tiež považuje za jeden z pilierov zdravej imunity.
  9. Vetrajte. Výmenou vzduchu zamedzíte šíreniu patogénov. Ideálne je urobiť na pár minút skutočný prievan. Vymeníte nielen vzduch, ale taktiež vymetiete nánosy zlej nálady. Nebojte sa vziať si na pomoc napríklad aromaterapiu. Medzi očistné látky patrí napríklad biela šalvia.
  10. Pracujte so stresom a znížte jeho dopady. Spomaľte myseľ, využite niektorú z uvoľňovacích metód a starajte sa o svoje telo.
  11. Podporte svoju psychiku – buďte informovaní, ale nesledujte 24 hodín iba správy o koronavíruse. Vrhnite sa na projekty, ktoré už dlho spia, čítajte knihy, roztrieďte fotky, vymyslite projekt, učte sa cudzí jazyk, začnite písať spomienky.
  12. Zaraďte potraviny či doplnky stravy, ktoré podporujú imunitu. Medzi tie, ktoré sa dlhodobo využívajú na zaistenie správnej funkcie imunitného systému a zároveň aj ako podporná terapia onkologickej liečby, patrí napríklad Ovosan.

Kontrolujte dych

Ak patríte medzi rizikovú skupinu, potom niekoľkokrát denne vykonávajte kontrolu dychu. Nadýchnite sa a na najmenej 10 sekúnd zadržte dych. Ak sa neobjaví potreba kašľa, potom v pľúcach nákaza nie je.

Pamätajte, že obozretnosť je na mieste, panika nie!

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať, chrániť a zlepšovať naše služby. Prezeraním tohto webu s ich používaním súhlasíte. Ďalšie informácie