Pohyb znižuje riziko vzniku metastáz. Je podporou pri onkologickej liečbe aj ako prevencii | AKO NA RAKOVINU
01. november 2019

Pohyb znižuje riziko vzniku metastáz. Je podporou pri onkologickej liečbe aj ako prevencii

Pohyb je pre ľudský organizmus absolútnou prirodzenosťou. Pokiaľ sa zdravo a pravidelne hýbeme, znižujeme riziko vzniku rady civilizačných chorôb. Je jedným z pilierov zdravia. Nie je teda prekvapením, že práve pohyb sa môže stať jednou z podporných terapií komplexnej liečby rakoviny. Potvrdzuje to aj množstvo vedeckých štúdií.

Pohyb ako hýbateľ imunitného systému

Dánski vedci pri pokusoch na myšiach zistili, že počas pohybu dochádza k výraznému zvýšeniu imunitných buniek organizmu. Konkrétne ide o zdvojnásobenie cytotoxických T-lymfocytov a späťnásobenie tzv. natural killers (prírodní zabijaci) T-lymfocytov. Vďaka tomu môže telo efektívnejšie bojovať proti zápalom a infekciám. Práve dlhodobo oslabený imunitný systém je náchylnejší k vzniku poškodených či mutovaných buniek, ktoré zvyšujú riziko vzniku rakoviny. Spolu s nedostatočne fungujúcou obranyschopnosťou sa spája tiež vyššie riziko vzniku metastáz alebo recidívy ochorenia.

Pohyb ako prevencia aj podporná terapia

Pokusy na myšiach realizované dánskymi výskumníkmi (vedecké zistenia boli publikované v časopise Cell Metabolism už v roku 2016) preukázali, že u myší, ktoré mali k dispozícii vo svojich klietkach behacie koliesko, sa pri vystavení nádorovým látkam rakovinové bunky objavili iba u jednej tretiny, zatiaľ čo v skupine bez kolieska (a pohybu) u troch štvrtín. Zároveň sa u skupiny športujúcich myší zmenšili už existujúce nádory. Stimulácia imunitného systému však nie je jediným prínosom pohybu. Vďaka nemu sa vyplavujú tiež hormóny šťastia – endorfíny, ktoré prinášajú pocity radosti, uvoľnenia a uspokojenia. Pôsobia proti zlej nálade, udržujú duševnú sviežosť a pomáhajú bojovať proti strachu a beznádeji. Pohyb navyše pomáha aj proti únave a podporuje zdravý a vyživujúci spánok.

Adrenalín – skrytý bojovník v pohybe

Mnohé štúdie ukazujú, aký je pohyb pre naše telo skutočne dôležitý. Napríklad riziko výskytu nádoru hrubého čreva sa znižuje až o 40 – 50 %, riziko vzniku nádoru prsníka sa môže znížiť až o 30 – 40 % a rakovina prostaty až o 50 %. Navyše, spolu s pohybom sa znižuje tiež riziko obezity a kardiovaskulárnych ťažkostí. Najmä nadváha a obezita sú jednými z výrazných rizikových faktorov pri rakovine hrubého čreva či konečníka, žalúdka, pečene, ale aj močových ciest. Kúzlo pohybu okrem iného spočíva v produkcii adrenalínu, ktorý dokáže aktivovať spomínané bunky imunitného systému a efektívne ich dopraviť k potenciálne „nebezpečným“ (poškodeným či mutovaným) bunkám organizmu.

Aký pohyb je vhodný?

Liečba onkologického pacienta je do určitej miery individuálna, pretože jednotlivé liečebné kroky sa nastavujú až v súvislosti s reakciou organizmu. Podobne je to s pohybom. Všeobecne platí, že svalová hmota je pre kvalitu života veľmi dôležitá. Čo pohybu dodáva kúzlo podpornej terapie?

  • Dôležitá je pravidelnosť – aspoň 3× až 4× týždenne (pauza medzi jednotlivými cvičeniami sa odporúča maximálne 1 – 2 dni).
  • Pohyb sa nesmie vykonávať cez bolesť – maximálne do príjemného ťahu.
  • Vyberte si pohyb, ktorý je pre vás prirodzený a v ideálnom prípade ste ho prevádzkovali už pred chorobou. Nejde o vrcholové výkony, ale o udržanie si zdravej svalovej hmoty.
  • Medzi veľmi vhodné patrí plávanie, rýchlejšia chôdza, jazda na bicykli, ľahké posilňovanie.
  • Ideálna je aj joga, tai-chi, cchi-kung či karate, ktoré pracujú s inými telesnými partiami. Dochádza tu aj k veľkému psychickému uvoľneniu vďaka sústredeniu pozornosti na pohyb samotný. Navyše je v týchto typoch cvičenia pohyb v mnohom kontrolovaný dychom, teda organizmom samotným.
  • Vhodné je do života zapojiť aj tanec. Najmä intuitívny, môže pomôcť vyplaviť nielen mnohé bolesti, ale tiež prirodzene posilní.

Viac pohybu neznamená viac účinku

Austrálski vedci publikovali výsledky svojej štúdie týkajúce sa vplyvu cvičenia na rakovinu prsníka. Zo štúdie vyplynulo, že u žien po rakovine prsníka, ktoré trikrát týždenne cvičili, významne ubudli zápalové reakcie a znížilo sa tak riziko recidívy (návratu ochorenia). V prípade nádorového ochorenia je však potrebné vždy prihliadnuť na aktuálny stav pacienta a tomu aktivitu prispôsobiť. Ďalšie pokusy totiž preukázali, že pozitívny vplyv pohybu sa stráca, pokiaľ zároveň s aktivitou dochádza k veľkému fyzickému vyčerpaniu, nie len „príjemnej“ únave.

Zdroj:
Pohyb nie je len onkologická prevencia. Pomáha v boji s rakovinou aj pacientom, ktorí už ochoreli, www.zdravotnickydenik.cz

Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať, chrániť a zlepšovať naše služby. Prezeraním tohto webu s ich používaním súhlasíte. Ďalšie informácie