19. máj 2020

Prevencia je dôležitá najmä u ľudí, ktorí rakovinou prešli

Život po rakovine podlieha určitým pravidlám

Vždy záleží na type rakoviny, spôsobe liečby, znášanlivosti liečby, zdravotnom stave, veku aj životnej situácii, existujú však isté pravidlá, ktoré by človek v remisii mal dodržiavať.

  1. Pravidelné zdravotné kontroly. Dbajte na odporúčania lekárov, nepodceňujte silu preventívnych prehliadok.
  2. Aktívna starostlivosť o svoje telo a imunitný systém. Práve imunita je tým, kto v boji proti rakovinovým bunkám môže pomôcť. Tým, že ju udržíte v dobrej kondícii, znižuje sa tiež riziko návratu rakoviny (recidíva).
  3. Hovorte o svojich pocitoch. Ideálnou situáciou je, ak sa môžete zveriť partnerovi, prípadne niekomu z rodiny. Pokiaľ nemáte vo svojej blízkosti nikoho takého, nebojte sa vyhľadať odborníka. Správne zvládnutie svojich emócií proces regenerácie uľahčuje.
  4. Začnite odznova. Nesnažte sa začať tam, kde ste pred pár mesiacmi/rokmi skončili, keď vám bola diagnostikovaná rakovina. Tento život pravdepodobne niesol prvky, ktoré vás k chorobe priviedli. Tým, že budete opakovať rovnaké vzorce správania, môžete svoj organizmus opäť oslabiť.
  5. Nebojte sa opýtať. Ak cítite obavy alebo ste zaznamenali netypické prejavy tela, nebojte sa vyhľadať odborníka alebo absolvovať kontrolu mimo dohodnutého rámca. Včasné zachytenie rakovinových buniek a začatie liečby je tým, čo výrazne zvyšuje šancu na trvalé uzdravenie.

Imunita ako ošetrovateľ nášho tela

Ako už bolo naznačené mnohokrát, jedným z pilierov zdravia je funkčný imunitný systém. Bohužiaľ, ten vplyvom štandardnej onkologickej liečby býva dosť zdevastovaný, preto je potrebné mu venovať pozornosť aj nad bežný rámec. Svoje možnosti je vhodné konzultovať s lekárom. O tom, že práve táto oblasť môže byť v boji s onkologickým ochorením zásadná, svedčí aj fakt, že v roku 2018 a 2019 boli udelené Nobelove ceny za lekárstvo práve novým formám liečby rakoviny, ktoré do boja zapojili imunitný systém.

5 krokov k silnejšej imunite

  1. Dbajte o svoju psychiku. Zaraďte techniky, ktoré vám pomôžu zmierniť strach aj dopady stresu. Práve naša psychika je kľúčová pre udržanie optimálne fungujúceho organizmu. Zjednodušene povedané, naše myšlienky a emócie, ktoré dlhodobo vo svojom tele udržujeme, môžu hormonálne ovplyvniť celý rad procesov v tele, čím ho môžu vychýliť z rovnováhy.
  2. Podporte činnosť čriev. Veľa štúdií sa zmieňuje o črevnom mikrobióme ako o základe našej imunity. Dbajte teda na jeho rozmanitosť tým, že mu dodáte kvalitné potraviny a vyhnete sa tým, ktoré riziko vzniku choroby zvyšujú.
  3. Zaraďte potraviny, ktoré imunitu podporujú. Nie sme síce tým, čo jeme, ale jedlo nás veľmi ovplyvňuje. Nielen činnosť čriev, ale aj náladu, fyzičku a, samozrejme, celkové zdravie. Pokiaľ bolo telo z dôvodu choroby oslabené, odporúča sa popri pestrej strave zvážiť aj zaradenie kvalitných výživových doplnkov podporujúcich imunitu. Medzi také patrí aj Ovosan, ktorého účinnú zložku tvoria biologicky aktívne fosfolipidy.
  4. Myslite na seba. Doprajte si dostatok odpočinku a vyživujúceho spánku. Robte činnosti, ktoré máte radi. Tým, že sa budete rozmaznávať, posilňujete svoj organizmus.
  5. Hýbte sa. Existuje veľa vedeckých štúdií, v ktorých vedci skúmali vplyv pohybu na náš organizmus, najmä imunitný systém. V laboratórnych podmienkach sa preukázalo, že pravidelný pohyb výrazne navyšuje imunitné bunky organizmu. Pohyb má, samozrejme, vplyv na celý organizmus – znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych chorôb, obezity, cukrovky II. typu a, samozrejme, rakoviny.
Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať, chrániť a zlepšovať naše služby. Prezeraním tohto webu s ich používaním súhlasíte. Ďalšie informácie